De laatste loodjes

14 augustus 2022 - Seattle, Washington, Verenigde Staten

De laatste kilometers ( 4172 t/m 4270)

De dagen die we in Mazama zijn verblijven bij Marry. Ze runt een soort van trail angel camping speciaal voor PCT hikers. Ze is zelfs van Las Vegas naar hier verhuisd  om dit te kunnen doen. Ze doet de was voor de hikers en brengt en haalt je op bij de winkel of het begin van de trail.

F9B8F647-704C-4602-B455-63782AF686809D6FF7A4-5A45-4815-AB27-CC6B579DB7CB

Na een verblijf van twee nachten vertrekken we op dinsdag naar de trailhead om aan de laatste 100 km naar de Canadese grens te beginnen. Als snel loopt de trail hoog de bergen in worden we getrakteerd op prachtige uitzichten waar ik ondertussen gewend aan ben geraakt.  Door  bijna alle andere wandelaars die we tegenkomen worden we gefeliciteerd met het ( bijna) volbrengen van de trail. Door al deze felicitaties begint het in te zinken dat het einde nu echt dichtbij aan het komen is. En loop ik in gedachten de avonturen die we beleefd hebben nog eens na in mijn hoofd. Op woensdag middag passeren we Harts pas. Dit is de plek waar we weer naar terug moeten lopen na het bereiken van de grens gezien we geen visa hebben om Canada binnen te komen. De grens is vanaf hier nog 50 km verwijderd. Doordat er terug gelopen dient te worden van de grens komen we nu ook de hikers tegen die een of twee dagen voor ons zijn. Hier zitten oude bekende tussen die we in sommige gevallen al maanden niet meer gezien hebben. En die we natuurlijk feliciteren met het behalen van de grens. Sommige zijn ontroerd andere vonden het einde een anticlimax en weer andere gaan direct door naar een volgende lange afstandswandeling.

Will en ik bereiken op donderdag tegen 17.00 uur het moment en het officiële einde van ons avontuur.

A78115A1-1AB9-42AD-9727-D04C59029EA2

Voor we terug keren verblijven we de nacht op een kampeerterrein op Canadese grondgebied.

Ons plan was eigenlijk om de route terug in andere halve dag te gaan doen. Maar tijdens deze terugtocht worden we overvallen door kort maar heftige noodweer. En horen we een stuk verder op de berghelling de bliksem inslaan wat leidt tot een beginnende bosbrand.

7948E765-71C0-49B0-851A-7120CAD7B27E

Gezien wij de enig zijn die op dit moment in de buurt zijn en in de richting van Harts pas lopen besluiten we het gehele stuk vandaag af te leggen zo dat we de ranger kunnen waarschuwen die bij de pas gevestigd is.

Als we de laatste tien kilometer aan het afleggen zijn waarbij de trail langs een van de berghellingen loopt, met de ondergaande zon in onze rug is het echt aan het binnen komen dat dit het laatste stuk is van een geweldig avontuur.

7E9FDFB1-CB26-416D-8C06-A2D435FE195C

Bij het bereiken van de pas stellen we de ranger op de hoogte van de brand. Die op haar beurt zorgt dat er een helikopter op het gebied afgestuurd wordt.

Verder is er een trail angel aanwezig die ons voorziet van een koud drankje en pizza  🍕.

Wat een afsluiting van deze reis. 🥹

B1CAA82D-33D6-4E45-9722-66E016AD6875

Als laatste wil ik iedereen bedanken die deze verhalen gevolgd heeft en me op verschillende manieren gesteund heeft om dit avontuur te kunnen volbrengen.

In het bijzonder Tanja en mijn ouders.

1. Udo:
    14 augustus 2022
    Echt gefeliciteerd met het totaal lopen van de pct petje af . En bedankt voor de mooie verhalen.
  2. Kim:
    14 augustus 2022
    Super Johan, ik raak erdoor ontroerd. Nogmaals goeie reis terug, we zien je snel.
  3. Tanja Geboers- van Herk:
    🙏.
    tot morgen manbeerpig. 😘
  4. Kevin:
    14 augustus 2022
    Hoed af Johan, knap gedaan kerel 💪🏻 En onvergetelijk avontuur in de pocket, mooi 👌🏻
  5. Gijs Craens:
    14 augustus 2022
    Knap gedaan echt een prestatie! En alle verhalen waren leuk om te lezen. Goeie reis terug naar huis, ben benieuwd of Tanja en James je nog herkennen bij thuiskomst😅
  6. Lizzy:
    14 augustus 2022
    Wow super knap gedaan! Echt chapeau!
    We hebben genoten van je verhalen.
    Goede reis naar huis naar je 2 lieverds ❤️
  7. Marianne:
    Geweldig gedaan hoor
    Heb ook heerlijk genoten van je verhalen
    Jij dus ook bedankt dat ik het via je blog mocht meebeleven
  8. Suzanne Steenhuis:
    14 augustus 2022
    Gefeliciteerd 🥳 en goede reis!
  9. Chris:
    Super goed Johan!!
    Hele mooie verhalen en foto’s!
    Tot snel!
  10. Trudy:
    Super! Gefeliciteerd Johan!
    Het was heel erg leuk om je verhalen te lezen!
  11. Miranda:
    15 augustus 2022
    Leuk Johan, je hebt verschrikkelijk veel moois beleefd daar ... Enjoiiiii ☺️ nog ff!!!
    In Bladel en Hapert zit je familie weer te springen om je weer te zien 😄
  12. Rini:
    15 augustus 2022
    Bedankt voor je mooie verhalen en foto’s, petje af voor je lange loopafstand presentatie. Goede reis terug naar huis
  13. Hans&Manuela:
    22 augustus 2022
    🙏 Johan, zo te lezen ben je weer fijn thuis. Je hebt alles in geuren en kleuren vastgelegd zodat wij mee konden genieten. En dan heb je een schat aan weet ik al niet wat opgeslagen in je geheugen. Heb het al eerder gezegd.....maar RESPECT is hier zeker op zijn plaats!!!