Deel 7

20 oktober 2023 - Cankurtaran Mahallesi, Turkije

Dag 43

Na drie dagen afwezigheid kwam ik gisteren avond terug aan bij het hostel.

Fiets en spullen staan netjes op de plek waar ze achtergelaten zijn. En ook de was is gedaan en staat klaar voor me. Enkel het bed wat me toebedeeld is heeft zo’n doorgelegen matras dat mijn luchtbed er overheen gelegd wordt om nog een beetje fatsoenlijk te liggen.

Na mezelf nog tegoed hebben gedaan aan een kings breakfast ( zo wordt het omschreven op de kaart) Verlaat ik de volgende ochtend Sofia. De dag verloopt voorspoedig zonder echte bijzonderheden. Wat eerder dan normaal bereik ik de beoogde kilometers, en  wanneer ik in een stukje onder me in een dal een mooie plek zie voor de nacht zit het fiets gedeelte er al weer op.

Na het inrichten van de slaapplek begin ik aan het avond eten. Van uit de verte hoor ik iemand roepen en het geluid komt steeds dichterbij. Na enkele minuten zie ik vanuit de verte me een kudde koeien te gemoedkomen. Met achterop een man ter paard om ze de juiste richting in te leiden. Hier bestaan de cowboy’s dus nog… 🤠

Dag 44

Na een koude nacht begint het ochtend ritueel van aankleden, ontbijten, slaap spullen opruimen, tent afbreken en tassen inladen. Ook  deze ochtend is de tent weer behoorlijk nat van de condens. Deze zal ik later vandaag nog ergens uit moeten hangen om te drogen. Voor 80 kilometer blijf ik de zelfde weg volgen. Niet echt goed voor de afwisseling maar er zitten het wegdek is goed en er zitten enkele mooie klimmen en lange afdaling in. Om me heen zie je duidelijk dat de herfst zijn intrede heeft, de bladeren zijn al behoorlijk van kleur aan het veranderen.

Als ik een tijdje later op een binnenweg rijd begint het achterwiel wat te zwabberen. Na bijna 3400 kilometers te hebben afgelegd heb ik een lekke band.

Uiteraard ben ik hier op voorbereid en begin de het gat te plakken. Als er even later een andere fietser voorbij komt die vraagt of hij wat voor me kan doen verzeker ik hem dat het zo gefixt gaat zijn.

Na een snelle reparatie vervolg ik mijn weg en een stukje verderop passeer ik degene die zijn hulp aan bood.

Na nog even overwogen te hebben een hotel te nemen, wordt het toch weer wild kamperen vandaag.

Dag 45

Rond mijn normale tijd stap ik op en vervolg mijn route. Het is weer is gunstig en het tempo zit er weer goed in. Wanneer er tegen de middag een tankstation voorbij komt is het tijd voor de lunch. Tijdens het eten ben ik al wat aan het kijken waar er nog ergens inkopen gedaan kunnen worden. En of er evt een hotel is zodat er gedoucht kan worden en de accu’s opgeladen.

Maar Google geeft weinig opties.

Na maten de middag verstrijkt wordt het landschap steeds kaler. Het is hier duidelijk landbouw gebied en ook in de dorpen waar ik doorheen kom is het uitgestorven.  Als ik Google nog maal raadpleeg is de beste optie nog 60 km rijden, een hotel met restaurant. Zou het dag totaal op 155 km zetten.

Mijn eigen eten is ondertussen ook zo goed als op.  Zelfs de halve zak borrelnootjes moet er nog aan geloven in het laatste gedeelte.

Bij het hotel aangekomen blijk je in het restaurant alleen contant te kunnen betalen. Iets wat voor me een probleem opleveren gezien ik nog maar een paar Bulgaarse Lev heb.

De manger begrijpt het en gebied me plaats te nemen. “ maak je niet druk ik maak wel wat voor je”

De laatste paar Lev laat ik achter op tafel. Dat wordt morgen op een nuchtere maag starten.

Dag 46

De hotel manger helpt me s’morgens nog om de fietstassen er op te hangen en wenst me een goede reis. De dichtstbijzijnde plek om een ontbijt te bemachtigen ( die ook nog enigszins op de route ligt) is 1,5 uur fietsen. En is gelegen bij de Bulgaarse/ Turkse grens. Onder weg daar naartoe verschijnen de eerste richting aanwijzers met Istanbul er op.

Geeft toch een lekker gevoel te weten dat we in de buurt komen. 😄

Net voor de grensovergang is een supermarkt waar de inkopen voor de dag gedaan worden. Het weer is een stuk minder dan de afgelopen dagen het is bewolkt en er staat een stevige wind. Het is gewoon koud buiten 🥶. Sta dan ook flink te rillen als er bij de grensovergang gestopt moet worden voor de paspoort controle. Het duurt even voor dat alle checkpoints gedaan zijn. En me werkelijk in Turkije 🇹🇷bevindt. De rest van de dag verloopt soepel, hoewel het uitzicht net zo kaal is als gisteren. En de wind op stukken voor een goede workout zorgt. Halverwege de middag bereik ik de stad Kirklareli. Hier is tevens mijn overnachting voor vandaag. S’avonds ga ik nog even de stad in. Het is er een drukte van belang. Merk dat het weer even wennen is na de afgelopen dagen.

Dag 47

Wat een dag vandaag. Net buiten de stad passeer ik een schapenhouder. Maar zo gouw de honden van de herder me opmerken komen ze luid blaffend achter me aan. Nu is dit al meer gebeurd de afgelopen weken, maar ditmaal zet er een zijn tanden in mijn achterwiel. Gelukkig levert dit geen lekke band op en is er ook aan de velg niet veel te zien.

Het landschap de afgelopen dagen is monotoon. Enkel kale akkers zo ver het oog rijkt. Maar vandaag komt de wind zowat de gehele dag van voor. Trap me rot maar heb op veel stukken moeite om 15 km/ uur te halen. Iets wat mijn humeur niet te goede komt.

Wanneer ik in de middag bij een klein winkeltje wat te drinken ga halen raak ik aan de praat met de eigenaar ( via Google translate ) Hij komt over een aantal weken naar Nederland om te gaan werken. Hier is geen toekomst voor hem zegt hij onder het genot van een kopje koffie. En als ik zo een beetje om me heen kijk geloof ik dat best.

Het plan was eigenlijk om vanavond in het tentje te overnachten, maar vanuit de verte verschijnen er donkere wolken en goede kampeerplekken zijn ook nog niet voorbij gekomen. Dus wanneer ik op booking een hotelletje in de buurt voor weinig vind is de keuze snel gemaakt.

Dag 48

De laatste dag fietsen 🥳. Volgens Komoot een 118 km waar men goede conditie voor nodig heeft maar technisch niet moeilijk.

Het heeft geregend vannacht en de wegen zijn nat, het is ook nog aardig bewolkt. Dit is de eerste keer deze trip dat de beenstukken aangaan onder de fietsbroek. Door het natte en vuile wegdek zitten de fiets en ik binnen know time onder de spetters.

Had gisteren avond de route nog wat aangepast zo dat deze niet over de hoofdwegen de stad in gaat maar voor een groot gedeelte de kustlijn gaat volgen.

Na nog een tijdje tussen de akkers door te rijden. Beland ik na 60 km al bij een van de voorsteden van Istanbul waar de gekte begint. Werk me door kleine straatjes, tussen de auto’s, brommers voetgangers en steekwagens door. Dan weer bevindt ik me voor even op een driebaansweg waar het verkeer voorbij raast.

Weet niet hoe de navigatie er bij komt dat dit technisch niet moeilijk zou zijn.

Eenmaal aan de kustlijn van de zee van Marmara wordt het iets rustiger en kan ik de afgelopen weken even op me in laten werken.

9 landen 3600 kilometer en 48 dagen. En over enkele kilometers ben ik klaar !!🥲

Verblijf nog enkele dagen inde stad voor dat ik weer naar huis kom.

Iedereen bedankt voor het lezen van mijn verhalen en voor alle lieve reacties 🙏