Deel 4

21 september 2023 - Budapest, Hongarije

Dag 18

Het is nog een paar uur fietsen naar Wenen.

Onderweg is er kom ik langs een fiets service punt waar de spanning van de bandjes ge check kan worden.

IMG_5606

Heb in de stad een hostel geboekt voor een nachtje. Eindelijk weer eens een echt bed. Kan er pas vanaf 15.00 inchecken wat me mooi de tijd geeft om nog wat bezienswaardigheden in de stad aan mijn route toe te voegen.

IMG_5614

Zeker in de binnen stad is het een drukte van jewelste. Maar vind het wel een keer leuk om met de fiets tussen het overige verkeer door te rijden. Maak ook nog mooi even de tijd voor een frisje en wat te eten op een van de vele terrassen. Tegen half vier kom ik bij het hostel aan. Gelukkig hebben ze een afgesloten parkeergarage waar de fiets in gezet kan worden. Wel op eigen risico, maar het is veel beter dan op straat te laten staan.

Na een frisse douche doe ik nog een wandeling door de stad. Maar moet wel weer om 19.00 terug zijn. Er wordt gratis mojito workshop gegeven waar ik me nog voor aangemeld heb.

IMG_5618

Blijf hierna nog even hangen maar maak het niet te gek.

Dag 19

Als alle tassen weer op de fiets zitten ga ik opzoek eerst opzoek naar een bakker om wat ontbijt en wat voor onderweg te regelen. Hierna vertrek ik met een kleine D-tour door de stad richting Slowakije 🇸🇰. Eenmaal de stad uit komen er niet veel dorpen meer voorbij tot net voor de grens. het weer is lekker en er zijn veel andere fietsers onderweg. Al vanuit de verte zie je de stad Bratislava liggen. Eenmaal de grens over veranderd ook direct het wegdek. Weg mooi glad fietspad. 😢

IMG_5623

Blijf een beetje aan de buitenrand van de stad en vervolg mijn weg. De camping plaats die ik op het oog heb ligt net over de grens. Waardoor dit al de eerste nacht in Hongarije gaat worden. De laatste kilometers worden afgelegd over een grindpad wat door een prachtig natuurgebied loopt.

Mijn tentje kan op een mooi plekje aan de rivier gezet worden.

A5931ECD-106B-4A29-8F69-3BC189FAB6BE

Dag 20

Om de route te vervolgen moet ik eerst terug over het grindpad wat me hier heeft gebracht. Na een half uurtje fietsen stuurt de navigatie me naar een pontje om me over de Donau heen te brengen. Het is me enkel niet geheel duidelijk of en wanneer deze gaat. Gelukkig vind ik al snel iemand die Duits spreekt en me verder helpt. Ben de enige op het kleine bootje, en de schipper laat me een stukje varen.

IMG_5631

Eenmaal aan de andere zijde is er een goed fietspad. De volgende 25 km rijd ik over een dijk tegen de wind in. Na een middag stop gemaakt te hebben bij een lokale kroeg waar het terras vol zit met oudere mannen die stuk voor stuk aan de halve liters zitten. Wordt de het fietspad wat meer afgeschermd door bomen. Een kilometer of tien voor de camping steek ik nogmaals de Donau over en rijd wederom Hongarije 🇭🇺 binnen.

IMG_5633

Dag 21

Wordt wakker bij het geluid van tientallen kleine vliegjes die een uitweg aan het zoeken zijn tussen de buiten en binnen tent. Wanneer de luifel opengaat en ik flink aan de tent schud kunnen ze ontsnappen.

Heb nog geen ontbijt voor mezelf. Gisteren was het zondag en waren de meeste winkels dicht. Dus vertrek ik richting de dichtstbijzijnde Spar. Een gegrilde kippenpoot met een broodje lijkt me een goed begin van de dag 🤤.

De route verlaat al snel het pad langs de Donau en gaat land inwaarts richting Boedapest. Heb de wind waait nog behoorlijk en natuurlijk op kop. Ook de heuvels zijn weer terug op dit stuk. Voor bijna elke kilometer moet er gewerkt worden. Op een stuk is het te steil om te fietsen en moet er dus omhoog geduwd worden.

IMG_5622

Toch slaag ik er in om halverwege de middag Boedapest binnen te rijden en het hostel voor de komende nachten te vinden.

Na een frisse douche wordt het eerst eens tijd om een wasserette te vinden. Dit is weer eens hard nodig 🫢

Dag 22/23

Het is tijd om Boedapest te gaan verkennen. Heb gisteren aan de receptie nog een ticket gekocht voor een hop on hop off bus om bij de bezienswaardigheden te komen. Dus stap in bij de dichtstbijzijnde bushalte en laat me door de stad heen rijden. Tijden de rit passeren we een decatlon. Das mooi want heb eigenlijk nog een paar dingen nodig. Na de inkopen wil ik weer terug op de bus, maar kan mijn ticket nergens meer vinden. Echt weer iets voor mij 😳. Dan verken ik de stad wel te voet. Alles is toch op loopafstand.

IMG_5650IMG_5656

Vind het wel een relaxte stad. Bezoek deze dagen onder andere een van de grootste synagoge van Europa, fishermen’s village, keer meer over de joden vervolging en breng een paar uur in een van de oudere badhuizen door.

IMG_5663

Natuurlijk probeer ik ook zo veel mogelijk van de locale gerechten.

IMG_5674

Typisch een city trip dus.

Na twee volle dagen in de stad heb ik het meeste wel gezien. Tijd om morgen de fiets tassen er weer op te hangen en verder te gaan.

1. Ouders:
    21 september 2023
    Prachtig stad zo te zien
    Nog veel plezier en tot volgend week
    Groetjes
  2. Je liefje:
    21 september 2023
    Je baard groeit nog lekker met die tropische temperaturen! :p x
  3. Pleun:
    22 september 2023
    geniet ervan.. Boedapest is een mooie stad.
    omgeving is daar ook mooi :-)
    goede reis verder
  4. Kim:
    22 september 2023
    Schitterend weer. Ik hou van Hongarije!
    Welk badhuis ben je geweest? Gèllert?
  5. Jonne:
    22 september 2023
    Noi eindelijk tijd gehad om die uitgebreide reisverslagen van je te lezen😂
    wat is Europa toch mooi. Succes weer verder. We wachten weer op het volgende verslag