Deel twee

6 september 2023 - Natters, Oostenrijk

Dag 5

In de ochtend vervolg ik de weg richting Karlsruhe. Dit is toch nog een dertig kilometer trappen. Bij het binnen rijden van de stad worden twee fietsen zaken gepasseerd. Ik stop om opzoek te gaan naar een nieuwe fiets broek. Van een van de broeken die mee gegaan zijn is de zeem te ver versleten voor deze lange dagen. Bij beide zaken volop fietsen, maar geen kleding 😞. Tevens kom ik nog langs een oude klant, maar deze is gesloten op zaterdag.

IMG_5520

Ben best wel wat tijd verloren in de stad. Maar als ik deze eenmaal door ben wordt het landschap een stuk rustiger.  En komt de route weer bij de Rijn. Met aan de andere zijde van de rivier Frankrijk. Het is behoorlijk warm doordat het pad de dijk volgt en er nergens schaduw te vinden is. Wanneer de camping bereikt wordt is een koude douche erg welkom.

Dag 6

IMG_5521

Heb gisteren avond de route nog eens goed bekeken. Mijn originele plan was om de Rijn te volgen tot aan Oostenrijk. Enkel dat zou inhouden dat er nog 550 km afgelegd dient te worden in vier dagen. De wat meer directe route is 400 km maar is wel een stuk meer hoogte meters. Toch valt het besluit op de korte route. En na een veertigtal kilometers dienen de eerste klimmetjes zich aan. Een er van is zo steil dat er een stuk gelopen moet gaan worden met de fiets aan de hand. Gelukkig komt er na een fikse klim meestal ook een afdeling. Vind de afwisseling wel tussen klimmen en dalen wel fijn. Ook de kilometers tikken relatie makkelijk weg. Aan het einde van de dag bereik ik Tuttlingen waar een gratis camping voor fietsers is in het stadspark.

IMG_5529

Tijd om eens wat te eten te gaan zoeken 😋

Dag 7

Het is geen geweldige nachtrust geweest. Halverwege de nacht is er ergens een alarm een half uur aan het loeien geweest. En om zes uur in de ochtend begonnen de eerste treinen weer te rijden ( gratis camping, aan het spoor natuurlijk 😜) Bijna direct na vertrek begint er een serieuze klim. Maar wanneer ik eenmaal boven ben wordt deze wel beloond met het eerste uitzicht op de alpen. 🏔️

Wat volgt is een lange afdaling die me tot aan de Bodensee brengt. Hier barst het natuurlijk van de toeristen.

IMG_5532

In een van de stadje is het tijd voor koffie en een broodje. Het water is te aanlokkelijk om er niet even een duik in te nemen. Dus wanneer er een mooi strandje zich aandoet stop ik nogmaals. Tevens een goede gelegenheid om de tent uit te leggen om te laten drogen. Deze is nog nat van de condens van afgelopen nacht.

Na het verlaten van de Bodensee dienen de heuvels zich weer aan. Het worden nog een paar pittige uurtjes voor ik eenmaal mijn overnachtingsplek bereikt heb.

Dag 8

Het belooft een warme dag te worden. En zo tussen de open weilanden is de zon flink aan het branden. Het duurt dan ook niet lang of het  zweet gutst van me af. Op verschillende plekken langs de route staan de koeien in de weide met de karakteristieke koebellen om hun nek. De route blijft wel wat meer langs de hoofd wegen wat wel weer als voordeel heeft dat het asfalt mooi strak is. Iets in de middag wordt de grens met Oostenrijk gepasseerd.

IMG_5534

En komen de echt bergen steeds beter in zicht. Regelmatig word ik tijdens het klimmen voorbij gestoken door andere fietsers die op hun elektrische mountainbikes met het grootste gemak omhoog rijden.  Hier en daar gaat de rit over wat gravel of zandpaden. Wat tot spectaculaire afdelingen kan leiden 😅.

Overnachten gebeurd op een camping aan de voet van de Zugspitze.

IMG_5539

Dag 9

Om half negen zit is alles op de fiets gepakt. Eerst nog langs de spar in het dorp om ontbijt te halen. Dan begint de klim waar al een paar dagen tegenop gekeken wordt. Bijna 1100 meter klimmen. 🥵Op het hoogte profiel staat vermeld zeer stijl. Aan de voet van de berg passeer ik een lift station waarvan de het eindstation op de fiets route ligt. Al vrij snel begin ik me af te vragen waarom ik er voor gekozen heb om toch naar boven te fietsen. Maar met verschillende tussenstops onderweg ( en wat aanmoediging van de locals)komt de top na enkele uren toch in zicht. Bij het afdalen worden de remmen flink op de proef gesteld. Het laatste stuk van de dag volgt het fietspad de rivier Inn stroom afwaarts richting

IMG_5535

Innsbruck. Bij een voorstadje heb ik met Roel afgesproken om de komende dagen hier in de buurt in de bergen te gaan spelen.

Gezien het nog enkele uren duurt voor dat hij hier zal zijn geeft het mij mooi de gelegenheid om wat onderhoud aan de fiets te doen.

IMG_5542

1. Pleun:
    6 september 2023
    Geniet van de mooie dagen daar!
  2. Nadia:
    6 september 2023
    Wiehoeeeee! Lekker onderweg hoor! Dat tentje heb ik ook.. ;)
  3. Ouders:
    6 september 2023
    Goed bezig nou genieten met roel
  4. Rini:
    6 september 2023
    Geniet van deze fietstocht Johan ik had wel verwacht na de tocht in Amerika dat die niet je laatste zou zijn. Fijne dagen samen met Roel
  5. Ben:
    Hij gaat goed Johnie. Klim ze samen met Roel
  6. Roel:
    6 september 2023
    Mooi verhaal weer, en ik ben inmiddels gearriveerd op de camping bij Johan
  7. Roel:
    Mooi verhaal weer!
    Inmiddels ben ik gearriveerd op de camping bij Johan
  8. Trudy:
    Mooie tocht Johan! Veel plezier samen met Roel