Bladel naar Philippsburg

2 september 2023 - Philippsburg, Duitsland

Dag 1

Om 9.45 ben ik bij Ben. Hier komen Joost en Rianne ook naar toe. Heb het plan opgenomen om een Engels ontbijt te maken voor Ben gezien hij dat afgelopen week heeft moeten missen. Na dat het ontbijt genuttigd is zet ik mijn fiets in elkaar en neem afscheid van iedereen.

De kilometers vliegen voorbij, heb wind in de rug en de temperatuur is goed. Voor ik het weet wordt de Duitsen grens gepasseerd wordt

IMG_5487

de weg richting Düsseldorf vervolg. Bij het bereiken van de Rijn ga ik opzoek na een

IMG_5489

slaapplek. Wil eigenlijk wild kamperen maar het is hier wat te druk bevolkt. Tegen acht uur is er een camping gevonden, waar het tentje wordt opgezet tussen andere fiets toeristen. Nog even eten en dan vroeg gaan slapen.

Dag 2

Rustig aan wakker worden en een ontbijtje genuttigd voor de tent. Nog even de camping afrekenen gezien de receptie gisteren al gesloten was bij mijn aankomst.

De ochtend valt me zwaar en vraag me af of ik gisteren niet wat te hard van start ben gegaan.  De route is goed te vinden gezien het een kwestie is van de Rijn stroom opwaarts te volgen. De route loopt dwars door de centra van Keulen en Bonn. En er zijn goede

IMG_5495

fietspaden om te volgen. Het navigeren gaat dan ook gemakkelijk. Al Koblenz bijna bereikt is doe ik nog even wat inkopen en begin aan de laatste 25 km van de dag. Enkel kilometers voor de camping in het centrum bereikt wordt begint het flink te regen. Doorweekt kom ik aan bij de receptie.  De mensen zijn aardig en weten direct wat ik nodig heb. Een persoon, kleine tent ,1 nacht, gratis je spullen opladen, fiets kan binnen in een afgesloten ruimte gestalte worden en het belangrijkste een warme douche. Gezien de hoeveelheid regen besluit ik me maar te trakteren op de warmte van het restaurant.

840290B8-3840-4D7D-B7B7-5306C21A3F78

Dag 3

IMG_5505

Voor vertrek heeft de fiets wat aandacht nodig. Alles is gisteren nat geworden, dus de ketting dient schoongemaakt en gesmeerd te worden. Al vroeg op de route haak ik aan bij een groepje van zo’n acht Nederlanders uit Deuren die in de regio enkele routes aan het rijden zijn. Leuk om even met iemand in gesprek te gaan. Na een kilometer of 15 scheiden onze wegen weer. Het landschap wordt getekend door wijngaarden

IMG_5511IMG_5508

en kasteel achtingen gebouwen. De fietspaden zijn mooi vlak en voor ik het weet bereik ik Mainz. De plaats die ik half voor ogen had om een slaapplek te zoeken. Maar het is nog vroeg en na een beetje zoeken vindt ik een camping zo’n 40km verderop. Dan komt het totaal wel op iets meer dan de planning was, maar heb ik wel weer een warme douche en een plek om de fiets veilig te stallen.

Het is opvallend hoeveel fiets toeristen je onderweg tegen komt. En waar mensen allemaal naar toe fietsen.

Dag 4

Het regent flink deze ochtend. Probeer nog een half uurtje langer te blijven liggen in de hoop dat het droog wordt. Tevergeefs, ik maak een ontbijten en begin de fiets tassen weer in te laden. De tent is nog drijfnat en de slaapzak voelt klam. Met een beetje geluk kan ik deze nog ergens laten drogen vandaag. De regen houd de gehele ochtend aan en ook de wind lijkt gedraaid te zijn. Het is op sommige stukken behoorlijk op de pedalen staan om langs de open velden vooruit te komen.

IMG_5512

Bij het doorkruisen van Worms en Mannheim is het opletten om op de huis route te blijven. In Spiers doe ik de inkopen van de dag en wordt er gezocht naar een slaapplek. Even overweeg ik nog om door te rijden naar Karlsruhe en daar een hostel te nemen. Maar dan zit ik daar met de natte spullen. Een stukje voorbij Spiers ga ik weer op een camping staan. Deze zijn hier zo goedkoop dat het de moeite niet loont om te gaan wildkamperen. Net na aankomst breekt de zon door, wat me nog net de gelegenheid geeft om alles te laten drogen 😃

IMG_5516

1. Kim:
    2 september 2023
    Leuk Johan! Geniet ervan.
  2. Ben:
    2 september 2023
    Een Engels ontbijt geeft genoeg energie voor dikke fietstocht.👍
  3. Trudy:
    2 september 2023
    Heel leuk Johan om jou zo weer te volgen. Roel vertelde al wat je plannen deze keer zijn. Heel veel plezier
  4. Ouders:
    Pra
  5. Ouders:
    Prachtig jongen
  6. Jonne:
    3 september 2023
    Weer eens wat anders op de fiets. Fijn om te lezen
  7. Pleun:
    6 september 2023