Kennedy Meadows naar Bishop

30 april 2022 - Bishop, California, Verenigde Staten

Dag 43/44

Beide dagen hebben we door gebracht bij Grumpy Bear in Kennedy Meadows. Een soort van camping met bar waar je ook wat te eten kunt bestellen. Tevens was er de mogelijkheid om de was te doen ( wel zit je was vol zand als deze uit de machine komt) spullen op te laden en te douchen.

Op slechts 100 meter verder zit een outdoor winkel die bijna alle spullen verkoopt die een hiker nodig heeft. Hier heb ik nieuwe schoenen, water werende sokken, en nieuwe handschoenen gekocht. Teven heb ik hier een bear can gehuurd voor de komende sectie. Verder hebben we deze dagen niet veel gedaan, beetje praten met andere hikers en een drankje doen.

Nieuwe schoenenUitzicht kampeer terrein Kennedy Meadows

Dag 45.     1130 t/m 1160

Hiker breakfast

Na een hiker breakfast bij grumpy, moet we eerst nog even naar de outdoor winkel. Honey ( Will) heeft vannacht zijn water filter buiten laten staan en deze is stuk gevroren. Hij heeft zijn naam overigens gekregen doordat hij de laatste weken een flesje honing bij had en dit overal aan toevoegde. Ook dronk hij het zo uit de fles. Mijn eigen trail naam is Motor geworden. Deze naam heb ik al een tijdje terug van een trail angel gekregen ( vanwege mijn interesse in auto’s en het boven gemiddeld aantal kilometers wat ik al liep)

Na het vervangen van zijn filter vertrekken we met drie andere achter in een pick up terug naar de route.

Kennedy Meadows achter in pick up

We leggen nog een mooi stukje af en maken ons avond eten aan de kant van een riviertje. Het weer voor de komende de dagen ziet er gunstig uit en we verwachten dat de sneeuw die gisteren gevallen is snel zal smelten.

Route van Kennedy Meadows naar high siërra’s

Dag 46.     1160 t/m 1195

Om 4 uur gaat de wekker. We willen extra vroeg van start gaan. Mocht er nog veel sneeuw boven op de berg liggen dan is deze makkelijker te bewandelen als deze nog bevroren is. En vriezen doet het. Ik heb twee flessen water aan de zijkant in mijn rugzak gestoken en dezen zijn na twee uur wandelen zowat compleet dicht gevroren. boven aangekomen ligt er bijna niets. En dat blijft de rest van de dag ook zo. Voor niets zo vroeg opgestaan🥶.We gaan vandaag twee pieken over beide liggen boven de 3200 meter. Vooral de tweede klim is pittig. Zwetend en hijgend kom ik boven aan. Een goed moment voor middag pauze. In de zon liggend na het eten dut ik even weg.

Na de pauze is het nog maar 13 km naar het kampeerterrein. Gezien we er al vroeg zijn geeft dat nog mooi de tijd om een kampvuurtje te maken voor het eten.

Kampvuurtje

En dan weer vroeg naar bed 😴

Dag 47    1195 t/m 1233

Ik heb met Honey afgesproken om 6 uur te vertrekken, maar als ik om 5.45 begin mijn tent af te breken ligt hij nog op één oor. Ik maak hem nog wel wakker maar wil ook niet op hem wachten. Het vriest behoorlijk en wil zo snel mogelijk gaan lopen. We hebben een behoorlijk wandeling voor de boeg naar de voet van Mt Whitney. Het uitzicht onderweg is fantastisch. Met prachtige bergen en mooie valleien. Er ligt wel een stuk meer sneeuw velden op de route dan gister, maar deze zijn nog wel zonder veel moeite over te steken.

Uitzicht dag 47

Als ik om vijf uur bij de campground aankom ben ik helemaal kapot.

Meteen zet ik mijn tentje op en filter een paar liter water uit de langs gelegen rivier.

Na een uur komt Honey er ook aan en samen koken we nog een avond maaltijd.

Uitzicht vanuit campground

Dag 48.    1233 t/m 1240

Vandaag staat de top van Mt Whitney op het programma. Het is geen officieel gedeelte van de pct route, maar wordt door veel hikers wel gedaan gezien de route er zowat langs loopt.

Mt Whitney is de hoogte berg van midden Amerika. En heeft een hoogte van 14496 ft of wel 4421 meter.  De site trail naar de top en terug is zo’n 26 km.

Aangezien we een van de eerste zijn die deze route nemen sinds het voor het laatst gesneeuwd heeft. Is het navigeren op sommige stukken lastig. Er zijn niet veel voetsporen die we kunnen volgen. Ook ligt de sneeuw op een paar plekken zo over het pad heen dat het goed is dat we een ijs bijl en microspijks  mee hebben genomen.

8E8EB4E2-C1D7-4DBC-9AFD-86B5F251F1DC

Hoe hoger we komen hoe lastiger het wordt om vooruit te komen. Je kunt hier goed merken dat de lucht een stuk dunner is.

Trail Mt Whitney poseren

Boven aangekomen maken we wat foto’s en nemen we onze lunch. Daarna zakken we weer af naar de campground van vanmorgen, waar we onze tentjes en het meeste van onze spullen hebben achter gelaten.

Plakkaat top Mt WhitneyTop foto Mt Whitney

We pakken alles in en willen nog een paar kilometers van de trail doen. Maar op het stuk waar we lopen is de sneeuw zo nat dat we op veel stukken bijna skiënd naar beneden gaan. Als we een stukje verder een mooie kampeer plek vinden vind ik het we welletjes voor vandaag.

Dag 49.    1240 t/m 1270

De afgelopen dagen waren de vermoeiendste en mooiste tot nu toe. Ook deze dag was daar geen uitzondering op. We moeten vandaag Forester pas oversteken. Het hoogste punt op de pct ( 3999 meter)

Uitzicht Forester pasTop Forester pass

We beginnen met een fikse klim vanuit de campground, waarna we weer een flink stuk zaken een vallei in. Vanuit hier begint de klim naar de top van de pas. Vooral het laatste stuk is erg stijl, en op de laatste paar meter heb ik zelfs mijn ijsbijl nodig om me vast te houden. Eenmaal de pas over ( noord zijde) is het een groot wit landschap. Er is geen trail meer te zien, en dus kiezen we er voor de snelste weg naar beneden te pakken. Op je kont gaan zitten en glijden maar.

Sneeuw veld voor bishop pas

Ook een groot deel van de middag blijven we door de sneeuw banjeren. Regelmatig zak ik door de sneeuw laag heen. Waardoor ik tot voorbij mijn knie in een keer wegzak.

Op het einde van de dag gaat het weer steil omhoog, om bij de afslag van Kearsarge pas te komen. Vanuit hier gaan we morgen weer proberen in de bewoonde wereld terecht te komen. Dat is nog wel een site trail van zo’n 12 km.

Mt Stanford

Dag 50.   1270 t/m 1270

Het heeft gevroren vannacht, zo erg zelfs dat mijn schoenen bevroren zijn. Maar na een paar minuten boven de brander krijg ik de veters ver genoeg los om ze aan te kunnen trekken.

Schoenen ontdooien boven brander

We nemen vandaag de site trail over Keararge pas om naar het dorpje Independens te komen. Via deze trail zouden we uitkomen bij een parkeerplaats boven aan de berg. Als we daar aankomen blijkt de weg die naar de parkeerplaats lijdt afgesloten te zijn in verband met werkzaamheden. Das flink balen want nu moeten we de een extra 15 kilometer over de weg doen om in het dorp terecht te komen. Vanuit hier liften we naar Bishop zo’n 60 km verder op. Een dorpje wat bekend staat om zijn bergsport. Hier verblijven we tot zaterdag om de inkopen te doen.

1. Kevin:
    30 april 2022
    Nice blog Motor, goed bezig!
  2. Sophie:
    30 april 2022
    Je hebt ons weer mooi meegenomen in je avonturen.
    Motor !😀
    Groetjesss
  3. Angela:
    Petje af Johan!!
  4. Miranda:
    Knap hoor Johan 👍
    Leuk om je via je blog te volgen!
    Afgelopen week nog met je zus over je avontuur gesproken ☺️
  5. Jos j te c:
    1 mei 2022
    Ja Johan, begint al aardig op Reinhold Messner te lijken. Wat een avontuur man. Geweldig! Dat MOTOR kan ik wel volgen. Goeie bijnaam. Hou je taai menneke ( mag ik op mijn leeftijd wel zeggen, nie dan?). Goed vervolg en groet. Jos.
  6. Hans&Manuela:
    8 mei 2022
    Keep your MOTOR running! En laat ons mee lopen.