Cabazon naar Big Bear

30 maart 2022 - Big Bear Lake, California, Verenigde Staten

Dag 16      317 t/m 337

Het is zeven uur als we beginnen met lopen.

Jedi wil graag een 10 by 10 doen. 10 mile afleggen voor 10 uur in de ochtend. Om dit te kunnen halen begint hij de berg naar beneden te rennen. De rest blijft achter en neemt zijn tijd met het afdalen. Will heeft zich op de top van San Jasinto bij ons aangesloten. Maar heeft vandaag bij het dalen last van zijn knie en doet het rustig aan. We spreken af op hem te wachten bij de waterbron beneden.

Het is afdeling van 14 km en hoe lager we komen hoe warmer het wordt. We zijn dan ook blij als we bij de bron aankomen en we wat koud water kunnen drinken.

Mt San JasintoNitsie en de groep

De laatste 6 km zijn vlak en we kunnen het eindpunt al van ver zien. Toch kost het nog 1,5 uur door los zand lopen voor we er zijn.

Trail over vallei bodem naar einde sectie B

Het eindpunt ligt onder een viaduct. Als we daar aankomen zit Jedi al op een stoel te wachten, en komt er net een jeep aangereden. Deze stopt doet de achterdeur open en zegt “ er staat een koelbox achter in met koude blikjes. En een doos met koekjes en chips. Pak maar wat je wilt hebben”

Trail Angel spot

Tijdens het koude drankje zijn we aan het overleggen hoe we naar Cabazon kunnen komen. De man met de jeep bied direct aan om drie van ons daar heen te brengen. Ik en Jedi besluiten te gaan liften. Ook nu hebben we binnen no time iemand gevonden die ons naar een hamburger keten in Cabazon wil brengen.

Vanuit daar sturen we Nitsie een berichtje. De trail angel die ons naar Paradijs vallei café heeft gebracht. En vragen haar of ze ons op wil pikken bij de Walmart “ ja hoor geen probleem, kom er zo aan. En als jullie willen kunnen jullie bij mij in de achtertuin overnachten. Dan kunnen jullie meteen een keer douchen en de was draaien”

Ze moet 2 keer rijden om ons naar haar huis te brengen. S’avonds maakt ze popcorn voor ons klaar.

Ik slaap die nacht achter in een oude pickup die ze in de tuin heeft staan.

Dag 17.    337 t/m 352

Ik word wakker al Cuppa me roept voor een kopje Engelse thee. En Nitsie heeft koekjes voor ons gebakken. We beginnen alle spullen die we bij Walmart gekocht hebben uit te zoeken. En het blijkt dat we bijna allemaal veel te veel gekocht hebben. Jedi en ik besluiten een doos vooruit te gaan sturen naar het volgende dorp. Hiervoor moeten we natuurlijk wel weer eerst naar het postkantoor. We laden onze tassen, de spullen die verzonden moeten worden en ons zelf in de pickup. Het eerste postkantoor blijkt enkel te kunnen verzenden als het pakket al aangemeld is. Dus naar de andere kant van de stad voor een ander postkantoor. Cuppa ziet dat daar vlakbij een hamburger tent zit en wil graag nog even naar binnen.

Inkopen Walmart uitzoeken bij Nitsie

Na dat we de spullen verzonden hebben en we nog een hamburger naar binnen hebben gewerkt. Brengt Nitsie ons naar de plek waar we gisteren de trail hebben verlaten. We bedanken haar heel hartelijk voor alle gastvrijheid. Gezien ze geen geld van ons wil aannemen hebben we een bedrag overgemaakt op haar Paypal.

We hebben 16 km te doen naar whitewater preserve. Het is bloedheet als we vertrekken, en het eerste stuk is er nergens schaduw te bekennen. Ik zet er de pas in, wat wil zo snel mogelijk bij de campground zijn waar ze koud water hebben. Na 7 km gaat de trail omhoog over een berg zadel heen. En zo gouw ik hier ben veranderd de omgeving van bruin, kaal en stenen.  Naar een groent vallei aan de andere zijde. Door dat hier een briesje staat is het ook direct een stuk aangenamer lopen.

Start sectie C

De laatste kilometers vliegen voorbij.

Ik heb mijn tent al staan en mezelf gewassen voor dat de rest aankomt.

Nog wat eten en dan is het al weer tijd om naar de tent te gaan.

Dag 18    352 t/m 379

Ik ben vroeg vertrokken vandaag. De rest is net zijn tent uit als ik om zeven uur begin te lopen. We hebben een campsite afgesproken waar we op elkaar zullen wachten.

Terug naar de trail vanuit witte water preserve

Bij het verlaten van het kampeerterrein zie ik op de rotswand rechts van me een paar berggeiten grazen.

Berg geiten bij white water preserve

De eerste paar uur is de temperatuur nog goed te doen. En het uitzicht is prachtig. Er staan verschillende platen en struiken in bloei. Het grootste gedeelte van de route vandaag volgt de rivier mission creek stroom opwaarts. Het water staat gelukkig zo laag dat het zonder natte voeten over te steken is door van steen naar steen te springen.

Uitzicht over mission creek vallei

Het lijkt er op dat een overstroming grote gedeelte van de trail weg gevaagd heeft, waardoor het navigeren soms wat moeilijk is.

Onderweg kom ik eindelijk mijn eerste slang tegen. Maar hij schiet zo snel over het pad dat ik geen kans krijg er een foto van te maken.

Als we allemaal op de afgesproken plek bij elkaar gekomen zijn beginnen we de tentjes op te zetten en eten te koken.

Dag 19   379 t/m 412

Het contrast van de afgelopen dagen kan niet groter zijn. Heb ik het twee dagen geleden nog bloed heet, lig ik nu met -2 in mijn tentje en heb ik de hele middag sneeuw gehad.

De dag begon zonnig. Ik ben als eerste klaar om te vertrekken vanmorgen. De rest is nog aan het klooien met ontbijt en water filteren. We spreken af bij een rustplaats 17 km verderop de route. Het grootste gedeelte van de ochtend bestaat uit stijgen ik start op 1800 meter en nog voor de middag ben ik op een hoogte van 2600 meter. De trail loopt in de ochtend door een gebied waar bosbranden hebben gewoed. Grote bomen van soms wel 1.5 doorsnee zijn over de trail heen gevallen.

Bosbrand gebied

Rond 12 uur ben ik bij de afgesproken plek aangekomen, hier staat ook een oude verlaten blokhut, gezien het hard aan het afkoelen is en het wat begint te regenen ga ik maar binnen zitten. Na ruim een uur komt Bildabear binnen maar de rest laat nog op zich wachten. Als er een half uur later nog niemand is besluit ik om verder te lopen. Het regenen is ondertussen omgeslagen in sneeuwen, en ik wil graag naar wat lager gelegen grond nu de trail nog zichtbaar is. Bildabear blijft wel.

Ik trek mijn handschoenen , dons jas en regenen jas aan en begin aan de afdaling. Het koudere is een welkome afwisseling van de temperatuur van de afgelopen dagen.

Als ik een mooie kampeer plek gevonden heb blijf ik nog een tijdje wachten op de rest. Maar buiten een Duitser die ik op de weg naar beneden heb gepasseerd komt er niemand meer.

Het is aardig koud dus ga ik maar vast het tentje in. Zal de rest morgen wel weer zien in Big Bear.

Tentje met sneeuw afdeling naar Big Bear

Dag 20.    412 t/m 428

Een rustig dagje vandaag. Het is maar 16 km naar Big Bear en de trail heeft geen heel grote hoogte verschillen meer.
De temperatuur is perfect en de km vliegen voorbij. Ik blijf me er over verbazen hoe verschillend de trail er uitziet van dag naar dag.
ondanks dat de route niet veel stijgt of daalt vandaag zitten we nog wel behoorlijk op hoogte waardoor het meer rond de stad al van ver te zien is.

Uitzicht vallei afdeling naar Big Bear

De route voor vandaag stopt bij een tweebaans weg een aantal km buiten Big Bear.
Duimpje omhoog maar weer. Na een minuut of vijf komt er een auto aan vanuit het dorp die stopt. Het is een trail angel die twee hikers weer naar het vervolg van de route brengt. Hij geeft me een lift. Gister heb ik een hotel reservering gedaan voor een vier persoons kamer. Zo zou de rest evt ook gebruiken kunnen maken van een douche en hoeven ze niet meer opzoek naar een slaap plek. Gezien zij vandaag nog 32 km moeten afleggen.
De middag besteed ik door mijn was te doen in de gootsteen van de kamer, mijn tent te laten drogen en wat inkopen te doen.
De rest meld zich tegen half zes bij het hotel.
De kamer die ik geboekt heb heeft 2 tweepersoonsbedden. En Bildabear en Will besluiten hierop ook een eigen kamer te boeken. Jedi en Cuppa slapen bij mij op de kamer. Omdat Cuppa eigenlijk geen geld wil uitgeven aan een kamer vraagt hij of hij voor $10,- op de vloer mag slapen.
s’avonds gaan we nog met de gratis bus het dorp in om wat te gaan eten.

1. Ouders:
    30 maart 2022
    Prachtig jongen
    Weer een goed verslag
  2. Marianne:
    31 maart 2022
    Weer heerlijk om verder te lezen
    Het gaat je goed af hoor
    Top
  3. Rini:
    31 maart 2022
    Wat een grote verschillen in je wandelroutes, de warmte en weer flink door de sneeuw, grotere weersomstandigheden bijna niet in te denken. Ik zie elke keer uit naar je nieuwe verhalen en foto’s van je route
  4. Sophie:
    31 maart 2022
    Geweldig levendig en duidelijk beschreven weer.
    Lekker bezig !
    Leuk ook ons hier 👍🏾😀
  5. Bart Hexspoor:
    1 april 2022
    Mooi verslag!
  6. Gijs:
    4 april 2022
    Leuk groepje! Ben wel benieuwd wie nou wie is..
  7. Johan:
    9 april 2022
    Bij de foto tramalie san Jasinto heb zijn de namen toe gevoegd
  8. Hans&Manuela:
    8 april 2022
    Wow de kracht van de natuur in alle vormen! Prachtig verhaal. Mooie groep heb je om je heen.
  9. Pleun:
    18 april 2022
    Mooi verhaal.. fijn dat je dit met ons deeld