Campo naar Julian

15 maart 2022 - Julian, California, Verenigde Staten

Campo naar Julian

Dag een 0 t/m 32 km

Als ik s’morgens mijn tent open rits blijkt het gevroren te hebben. Er staat ijs op de tent. Het moment dat ik er uitkom komt er iemand op me af met de vraag of ik zin heb in koffie en pannenkoeken. Hij heet Legend,een trail naam ( mensen krijgen op de trail vaak een bijnaam waar iedereen je bij kent) Hij verzorgd hier iedere ochtend koffie en pannenkoeken voor hikers die de PCT gaan starten. En dit geheel vrijwillig. Na het ontbijt pak ik mijn spullen bijeen en loop naar het monument slechts enkele meters van de muur tussen Mexico en Amerika. Hier zit een dame alle deelnemers die starten in te schrijven. Na nog een paar foto’s genomen te hebben ga ik van

Vorst tent eerste nachtPct monument CampoMile 1

Al snel word ik gevolgd door een gast uit Los Angels genaamd Mike. Samen lopen we verder en na een paar uur komt er een deelnemer achter ons aan die zichzelf topchef noemt. Hij heeft zijn naam gekregen doordat hij tijdens het hiken voor verschillende weken eten in zijn rugzak heeft en alles bij heeft van appels tot olijfolie en tonijn.

Samen lopen we tot km 20 topchef en Mike willen een eindje verderop kamperen maar gezien mijn benen nog goed voelen,en ik geen zin heb om vanaf die plek nog opzoeken te gaan naar water loop ik verder. Onder weg kom ik Pierre nog tegen uit het hostel van San Diego. De laatste 10 km worden nog wel pittig, er zit nog een redelijk stijle klim in van 400 hoogte meters. Als we aankomen bij de campsite van Lake Morena en we richting de plek lopen die bedoeld is voor hiker’s vraagt een kerel met een oude chevy bus of we met de pct bezig zijn. Als we willen kunnen we de tent wel bij hem op het veld neerzetten, scheelt toch weer de kosten van de campground ( niet dat die heel hoog zijn $5,-) Even later komen er nog 2 hikers bij en samen lopen we nog het dorpje in waar een klein winkeltje/ restaurant zit. Hier haal ik nog de lunch voor de volgende dag en bestel een dubbele cheeseburger.

Campsite lake Morena

Dag 2     32 t/m 51km

Er staan voor vandaag niet veel kilometers op het programma. De 32 van gister waren wel te doen, maar lijkt me beter om wat rustiger aan te gaan doen. Samen met Pierre lopen we na het ontbijt rond 9.00 aan. De eerste 10 km is relatief vlak. Daarna begint het vooral te stijgen. De uitzichten worden ook steeds mooier.

Als we na 15 km een beekje tegen komen stopen we voor een lange lunch pauze. Effe een bakje koffie zetten en de voetjes in het water.

Na een goed uur vertrekken we weer. De campsite die we op het oog hebben ligt een kleine kilometer van de trail af. Hier komen we halverwege de middag aan. Zetten de tentjes op en hangen nog wat rond. Hier zijn geen voorzieningen aanwezig, dus vanavond bestaat het diner uit een zak gevriesdroogd voedsel. Om 19.00 vertrek ik al naar de tent. De zon is al even achter de bergen verdwenen en het is hard af aan het koelen. Voor de zekerheid leg ik mijn waterfilter maar in de slaapzak. Als deze zou gaan bevriezen is hij meteen stuk.

Dag 3    51 t/m 80

Als ik om 7.20 klaar ben om te vertrekken is Pierre al een kwartier aan het lopen. Begin de dag dus alleen. De trail gaat de eerste paar uur voornamelijk omhoog, naar een hoogte van 1850 meter. Al in de klim ligt er hier en daar wat sneeuw langs de trail,

Eerste sneeuw

maar als ik bijna boven ben veranderd de vegetatie van stekelige struiken naar naaldbomen. En worden de plekken met sneeuw groter. Gelukkig blijft het pad goed begaanbaar met enkel hier en daar wat gladde stukken.

Sneeuw veld

Onderweg loop ik Jedi tegen het lijf. Een Duitser die er ondanks zijn grote en zware rugzak flink de pas in heeft. Hij is opzoek naar een stroompje om zijn watervoorraad aan te kunnen vullen. Een stuk verder kom er een splitsing aan naar Mount Laguna deze neem ik.Het is wel een stukje om, maar moet nog wat extra eten inslaan voor de komenden twee dagen. In de winkel kom ik Pierre weer tegen. Terwijl ook hij zijn inkopen nog aan het doen is neem ik alvast mijn lunch buiten de winkel. Na het verlaten van het dorpje komt de weg weer uit bij de trail die we moeten hebben. En worden we getrakteerd op een prachtig uitzicht over de woestijn vlakte onder ons in de vallei.

Mount LagunaUitzicht over vallei

Na een half uurtje wandelen zie ik Pierre niet meer achter me. Hij zal wel ergens voor gestopt zijn. Als ik om 14.45 de plek bereik die we op het oog hadden om te gaan overnachten, is het nog wel erg vroeg om de tent al op te zetten. Net als ik op het punt sta om toch nog maar een paar kilometers meer te gaan doen komt Pierre weer aangelopen. Hij heeft het zelfde idee. Een stukje verder slaan we nog wat water in bij een kraantje op een parkeerplaats. De volgende betrouwbare waterbron is 30 km verder dus alle flessen gaan vol. Met 4.5 liter aan water de man gaan we verder. Een drie kwartier later vinden we een mooie plek een stukje van de trail om onze tent op te zetten.

De natuur en de uitzichten waren vandaag echt prachtig. Morgen meer.

Dag 4.   80 t/m 114

Om 5.30 gaat de weker. Heb gister met Pierre afgesproken om de zonsopgang mee te gaan bekijken. We hebben gister onze tenten opgezet een kwartiertje lopen van een uitkijkpunt boven de vallei. Als we eenmaal boven zitten te wachten zegt Pierre me dat hij verkeerd gekeken heeft en dat de zon niet om 6 maar pas om 7 opkomt. Dat gaat me te lang duren en we lopen weer naar beneden.

Zon opkomst

Na het ontbijt en het afbreken van onze overnachting plek vertrekken we. De ochtend is winderig en de trail is monotoon. Vrij vlak en niet echt een heel mooi uitzicht. Als we om 12.00 bij een waterbron uitkomen is het tijd voor de lunch. We hebben er ook al 20 km opzitten deze ochtend. Na een goed uur rust lopen we verder, hier loopt de route een stuk de vallei in en je voelt de temperatuur oplopen. Tegen half drie stopt Pierre bij een open stuk en zegt dat hij hier zijn tent wil gaan opzetten. Dat vind ik nog wat te vroeg, daarbij wordt de trail het laatste halfuur alleen maar mooier. Dus we spreken af om in Julian weer contact met elkaar te zoeken.

De laatste paar uur zijn prachtig, maar ik heb moeite een goede kampeer plek te vinden. En loop dus een stuk langer door dan eigenlijk mijn bedoeling was.

Om 16.45 heb ik eindelijk iets gevonden. Een prachtige plek met uitzicht over het dal.

Campsite voor Julian

Gelukkig is het morgen nog maar 10 km naar Julian.

Dag 5.   114 t/m 124

Heb eindelijk een nacht goed geslapen. Als ik rond zeven uur de tent open rits is de zon net aan het opkomen. Steek de brander aan een kook wat water voor koffie.

De zon drijft de buiten temperatuur al snel op. In de eerste 5 km zitten veel klimmetjes, en is het oppassen, lags het pad staan overal kleine cactussen. Tevens bedenk ik me dat ik gisteren beter een litertje water extra had kunnen pakken bij de laatste water plek. Na de 5km loopt het pad de vallei bodem in en word het vlakker. Voor me zie ik een gezette man opdoemen. Als ik bij hem in de buurt kom stelt hij zich voor als Rik. Samen lopen we de laatste paar kilometers naar het eindpunt dat onder een bug ligt. Daar had een trail Angell een helle voorraad met water kannen klaar gezet. Hier maak ik gretig gebruik van en drink direct een liter weg.

CactusTrail over vallei bodem voor Julian

Een paar minuten later ben ik klaar om een lift te gaan zoeken naar Julian. Samen met Rik steken we onze duim omhoog. En al bij de tweede auto is het prijs. In Julian aangekomen lopen we meteen naar Mom’s. Hier is er gratis vers gemaakte taart met ijs en een drankje voor PCT hikers.

Mom’s pie

Na een uurtje daar gezeten te hebben stuurt Pierre me een berichtje dat hij ook aangekomen is in Julian. We blijven nog een tijdje bij Mom’s zitten en gaan daarna inkopen doen voor de komende dagen. Als we alles denken te hebben liften we het dorp weer uit een zetten onze tenten op bij een RV park vlak bij het vervolg van de trail.

Stagecoach rv park

Hier kunnen we ook gebruik maken van de douches en was gelegenheid.

1. Ouders:
    Prachtig johan
  2. Marianne:
    15 maart 2022
    Wat ontzettend leuk ben je bezig
    Het is heerlijk om te lezen
  3. Sophie:
    15 maart 2022
    Jeetje, ik heb het gevoel erbij te zijn.
    Leuk dat je ons allemaal zo meeneemt .
    Wat gaat jouw trail naam worden Johan?🙂😀
    Geniet er nog van.
    Groetjess
  4. Kris:
    16 maart 2022
    Geweldig Johan! Leuk dat je ons meeneemt in jouw verhaal.
  5. Pleun:
    16 maart 2022
    Wat een mooie start van dit avontuur. Geniet van de mooie tijd daar. Als je in de flow bent is de tijd zo voorbij! bedankt voor het delen van je verhaal!
  6. Jurgen:
    Goed bezig Johan💪🏼
    Veel plezier 🥾
  7. Rianne Corstiaans:
    16 maart 2022
    Hoi Johan,leuk om je verhalen zo te lezen.
    Ga zo door en geniet van de mooie dingen om je heen.
    Succes nog🍀
    Groetjes Rianne.
  8. Hans&Manuela:
    16 maart 2022
    Wat goed dat je zoveel leuke ontmoetingen hebt. Prachtige foto's die jouw reisverhaal nog indrukwekkender maken🤗
  9. M De Winter:
    17 maart 2022
    Wat een mooi avontuur Johan👍👍
  10. Trudy:
    17 maart 2022
    Super gaaf om je zo te kunnen volgen Johan! Ik kijk nu al uit naar het volgende verhaal
  11. Rini:
    18 maart 2022
    Wat leuk om je wandel verhalen met foto’s zo te kunnen volgen. Heel veel succes en plezier op deze tocht 🍀
  12. Lizzy:
    19 maart 2022
    Wat gaaf Johan!!!
    Ik krijg zo ook onwijs reis kriebels, alleen geen wandel kriebels 🤣
    Kijk uit naar je volgende update.